artwork: Avi Spivak

Om mig

Mitt foto
ingen renodlad musikblogg längre... livet livet livet livet och delar vi med oss äger alla allt!

måndag 19 maj 2008

we're fucked

Kyms hårdrocks pojkvän Michael kom hem till oss igår kväll efter drygt en månads turné i södern. En kväll delade hans band bill med ett svenskt band. Namnet har redan flytt minnet (sorry men jag bryr mig faktiskt inte alls). Hursomhelst, han sa att de hade en låt om USA. Låten hette You're Fucked och det var även det enda sångaren sjöng (skrek...) genom hela låten. Nästan lite sött hur svenskar envist måste racka ner på USA trots att Sverige och Norden bara bli mer och mer amerikaniserat.

Jag vill inte sätta mig i skiten eller nått. Men jag blir som trött ibland på hur folk ter sig när det gäller att klaga, moralisera och fördöma andra länder och dess landsfolk. Jag bor här, i U.S.A. Alltså fördömer jag all skit jag måste leva med, på grund av landets lagar, poliser, välfärd, politiker m.m. Varje dag hatar jag klasshierarkin inom den Amerikanska skolan och ute i samhället. Hur landets ledning systematiskt lågutbildar deras medborgare, även på hög nivå (college, sicket skämt - skulle kunna jämföras med den svenska högstadieskolan). Hur man ytterligare försvagar sitt folk genom drogliberalism och allt för dyr och dråplig sjukvård. Men vad vet ett simpelt, kortfattat svenskt hårdrocks band om det? Egentligen? please...

Jag menar, jag tycker Pinocchio statyn i Borås är skitlöjlig och förstår inte hur man kommer på tanken att mäta sig med Göteborgs Poseidon med en Italiensk lögnare. Inte kommer jag skriva en låt om hur fuckade ni, kära ullsax-vänner är för det. Ni tycker väl som ni tycker om den. Vissa gillar den och vissa inte. Men jag bor inte där längre och förlorar därmed min röst.

Lyssna på Bobby Lee Trammell och hans Arkansas Twist. Amerika kanske är dömt till döden men rock'n'roll musiken lär leva för alltid i och med att den föddes här. Detta med Rotmosrock samlingen i åtanke.... den första svenska rocken 53-59 (utgiven av Svenskt Rock Arkiv). Den är i och för sig också mycket bra, men snälla... går knappast att jämföra. Alltså, fucked?

1 kommentar:

kajsa sa...

Oh!

Ja, du har rätt! Det måste vara vassare om man ska kritisera, speciellt US. Man vill väl sprida ett budskap. Du skriver bra också. Flödande. Hoppas det gick bra ikväll. Dokumentation tack. Dina bilder från NuBlu lät sig redigeras. Men di skall inte ändras. Du är bra och levande. Såklart att jag är med i ditt projekt.

Pussar! K