artwork: Avi Spivak

Om mig

Mitt foto
ingen renodlad musikblogg längre... livet livet livet livet och delar vi med oss äger alla allt!

onsdag 14 maj 2008

gubb o rock

Kajsa Grytt var skitbra på NuBlu igår kväll.

Jag tror att "gubb" och "rock" -konflikten jag allt som oftast brottas med förvärrades igår. Känner mig i vart fall lite tom och vilse i och med att jag insett detta. Mycket tack vare tant strul -mötet. Jag har väl aldrig haft kontroll över mitt sätt att förhålla mig till den drygt nittio-procentiga gubb-sfären jag befinner mig i. En del kom upp till ytan igår så nu är allt vad förhållandesätt heter verkligen åt helvete. Tänkte nog inte ens att det var möjligt att nå 48 bast som kvinna i en gubb-värld utan att rucka på vissa saker.

Vet fortfarande inte om det är möjligt.

En kille som spelar gitarr i ett mycket populärt NYC band sa en gång till mig att aldrig skaffa mig ett "tjej-band". Att det är en ren slump att jag är tjej, eftersom så bra som jag är kan ingen tjej i världen vara. Jag tror att han trodde att detta var något snällt att säga. Jag undrar mest hur man kan hata kvinnor så mycket som han verkar göra.

För övrigt verkar alla tro att vi ska gå och bli störst i världen nu bara för att vi är ett "tjej-band". Jag blir mest förvirrad och undrar lite hur det ska gå till. Om män bara bryr sig om kvalité, och om rock'n'roll konsumenter till störst del är män... det går liksom inte ihop. Om tjejer bara är goda för snygg utsikt och inte kan spela, hur kommer det då sig att tjej-band kan sälja skivor och nu bli "skitstora" ?

Man blir ju nästan förvånad över hur stillastående rockvärlden faktiskt, fortfarande, är.

Inga kommentarer: