artwork: Avi Spivak

Om mig

Mitt foto
ingen renodlad musikblogg längre... livet livet livet livet och delar vi med oss äger alla allt!

lördag 10 maj 2008

Danger Galore

En ny fest har sett dagens ljus! Den kanske kommer att kallas Danger Galore. Det tyckte i alla fall jag och Jake Rat igår. Jag har alltid tyckt om ordet galore och biz-mannen tillika skivbolags direktören Jake backar upp namnet med att det låter gay. Uppenbarligen vill man locka dom gala-stinniga queer killarna. Kommer gay-sfären kommer tjejer, och med tjejer kommer också hetero killarna.

Vi har redan haft två Danger Galore, utan att vara medvetna om fest-konceptet. I mars spelade, förutom The Rats som lär bli husbandet, The Jadewalkers, Abducteens och The Back C.C's. Jag, Brendalicious och Chris Teenager spann skivor.

Satt i dörren igår, medan banden spelade och diggade Brendas grymma pubrock val på skivspelaren. Hon hade med sig en gäst. Jag tror han heter Greg, eller så hittade jag bara på det igår, för att han a) liknade en ung Greg Shaw och b) spelade ett konsist set av powerpop singlar från just de tidiga Bomp åren. Efter sista bandet spelade jag och Brenda skivor tillsammans tills barpersonalen slängde ut oss en halv timma för tidigt! Skandal! Klockan var bara halv fyra men Greenpoints MC-näste nummer ett Matchless hade fått nog av dansen.... på bordstolarna...

Banden:
Organs
Nytt band och ruggigt bra. En brötig trio med grym energi och sjyssta låtar. Trist att deras trummis slutade i bandet direkt efter spelningen bara....

The Rats
I Don't Understand It som singel nu!!!






Gulag
Gulag blir bättre hela tiden. Skönt att grabbarna från Forest Hills börjat spela ute igen och gjort något med sitt band. Förr när det var Gulag spelning var det inte sällan någon i bandet "glömde" att dyka upp. Detta kunde ibland leda till bisarra utspel på scen med sångare Corey som enda bandmedlem.

Fishnet Stalkers
Från Baltimore. Jag har träffat killarna flera gånger när jag har varit nere (Baltimore) och spelat själv men faktiskt aldrig sett eller hört Baltimores, just nu, mest hypade rock'n'roll band. Jag trodde verkligen inte att jag skulle gilla Fishnet Stalkers i och med att Jake beskrivit deras musik som "cock-rock". Testesteron-fylls var det. Skrevade poser, "feta riff", två som körar i samma mick genom att luta sig sådär sleezigt med huvudet. Killarna hade dessutom (såklart) tio gånger så mycket utrustning på scen. Stackar och allt, ni vet. Men det lät såpass Skandinavisk rock att mitt nordiska blod började cirkulera fortare och jag kunde inte annat än tycka om kuk-rocken. Sådär Hellacopters Payin' The Dues-eran samt första Glucifer trivsamt. Utsikten var inte dålig den heller. Som min vän Patti sa, they're pretty easy on the eyes....

Kvällen slutade alltså i att jag och Brenda Djade "tag-team" (varannan låt) och dansade jävel med "Chas the Gas" Charles Gaskins. Det var så kul att något uppenbarligen gick sönder och vi blev ombedda att gå en halvtimma tidigt. Men som Danny Bastard sa när han blev utslängd från Fontana's förra året....

I was gonna make a scene, but I was ready to leave

Nästa Danger Galore hålls på samma Matchless Bar, den 18:e juli. Förlägg semester genast!

Inga kommentarer: