artwork: Avi Spivak

Om mig

Mitt foto
ingen renodlad musikblogg längre... livet livet livet livet och delar vi med oss äger alla allt!

söndag 25 maj 2008

Memorial Day Weekend

Åsså var det dags för ännu en helg ingen vet innebörden till. Eftersom jag måste jobba behöver jag inte välja och vraka bland kvällens alla happenings (memorial day är i morgon, måndag - röd dag på svenska). Jag blir liksom illa tvungen att infinna mig på Club Rehabs Memorial Day partaj med fem band och DJ's...

Känns lyckat, grymt mycket folk och Jonathan från fest-gruppen New York Night Train spelar skivor mellan banden.

Freshkills känns väl mest intressant, för min del. De brukar hålla ruggigt bra, och är inte minst grymt trevliga. De kan typ beskrivas som en mix av Dead Kennedys och Joy Divison. Kul eftersom de gör något ingen annan i den här stan gör. Huvudakten ikväll är förstås Heroine Sheiks. När jag kom hit, före spelningen och började rigga upp min lilla station vid dörren möttes jag av en grymt stirrig George - bartendern. Han har spelat i en hel del intressanta band från trakten och avtjänade tre år som basist åt just, Heroine Sheiks. Jag fick inte särskilt mycket mer ut av honom men det var nog en hel del ehum... minnen från förr.... George spelar nu i Five Dollar Priests med någon från Sonic Youth, såklart... de är liksom med över allt. Nature Music drog väl mest på förköpet. Inte jätte roliga direkt. Lät som ett sämre Brittiskt E-band från 90 talets mitt blandat med någon konstig stoner-rock. Golden Error var bra när de lät Minor Threat, fast helt ointressanta när de lät som At The Drive-In. Have Mercys var bedrövliga.

Efterfesten till det här hålls av Mick Marsh tillsammans med NY Night Train på Motor City. Det är Micks söndagsklubb Exile On Ludlow St som håller hov. Jag ska inte dit. Går jag någonstans efter jobbet bör jag verkligen gå på Bowery Electric där Georgi och Christian spelar skivor ikväll. David Allen lär väl vara där, så om ingen annan från bandet drar dit måste jag väl gå och berätta hur det gick med fotografen i fredags.

Det har varit livat i stan hela dagen faktiskt. Hängde med Danny i Tompson Square Park med skateboard och hans hund. Vi käka tacos från San Loco medan någon form av Puerto Ricansk parad marcherade fram och tillbaks och runt den legendariska parken. Vi frågade oss om Puerto Ricaner verkligen firar memorial day....? Är inte memorial day en dag att minnas krig och soldater. Som är allmänt relaterad med Amerikansk stolthet? Eller krigsveteraner har väl förresten "Veterans Day" (finns den, har glömt). Är "Labor Day" som första maj? Helgdagarna i det här landet är minst sagt förvirrande.

Promenerade förbi Mars Bar och möttes av min konstnärs-vän Nathan. Han och hans vänner hade utställning mitt på gatan, utanför den legendariskt nergångna baren (fristaden på 2nd Ave...) med gratis grillat. Jackie, Jesus, Georgia och ett gäng andra mer eller mindre bekanta ansikten hängde i solskenet med varsin majskolv. De skulle visst alla komma hit sen för att kolla Freshkills....

New York hjärta musik idag då.

Inga kommentarer: