artwork: Avi Spivak

Om mig

Mitt foto
ingen renodlad musikblogg längre... livet livet livet livet och delar vi med oss äger alla allt!

tisdag 21 juli 2009

Recession 101

Har ni hört om nya fräscha annonskampanjen Recession 101? PR-agenter och annat reklamfolk kan nu äntligen tjäna pengar på att sälja annonser med slogans som får en att tänka om, och slopa sin negativa attityd till tidens finanskris. Med fraser som Self worth is greater than net worth och Stop obsessing about the economy, you’re scaring the children. Eller varför inte den kanske lite street-smartare varianten This will end long before those who caused it are paroled. Ska Amerikanarna sluta oroa sig för att förlora hus och jobb, och börja leva lite igen. För de har de knappast gjort det här året. Överallt hör man folk som ojjar sig över saker de bör, vill, och brukar göra men nu måste ställa in under ett uppgivet not in this economy.

En kampanj för att få folk att tänka positivt i bistra tider. Det behövs det reklam för. I USA kan man tjäna stora pengar som motivations-coach. Jag vet, jag är Amerikan och har fått vara med om hur pepptalens maestros tar sig in i familjehemmen. Jag är så gott som uppvuxen med boostande samtal inspirerade av bland annat Tony Robbins och Amerikanska presidenter. President Theodore Roosevelt verkar vara en favorit att citera i min familj. Inte fullt säker på om någon uttalat (T. Roosevelt) Keep your eyes on the stars, and your feet on the ground, till mig någon gång men jag har alltid tyckt att det är ett fint och ståtligt citat. På tal om President Roosevelt, pratade han också om att återanvända saker och aldrig leva på kredit. Det är pappa game, presidenter och Tony Robbins, liksom Yiddish talesätt som A Bi Gezunt som innebär något i stil med att oroa dig inte, vad det än är du har ju ändå hälsan. Mamma gör yoga och är mer inne på den biten. 

För att återgå till Recession 101, så funderar jag lite på vem som anlitat PR-byrån, och till vilket syfte kampanjen dragits igång. Det stod nämligen inte på CNN.com eller NYTIMES.com. Om jag ska vara mitt sedvanligt skeptiska jag skulle jag vilja påstå att kampanjen dragits igång av antingen storföretagen eller le American Goverment. Vilket i sin tur i, viss mån är lika med samma källa. Följande slogan får mig att hajja till,  Interesting fact about recessions … they end. Hur kan något som egentligen inte existerar leda till ett slut? En påhittad finankris får ett påhittat slut och nu ska folk vara jävligt nöjda med att de som styr och bestämer gjorde ett såpass hästjobb med att vända landet på fötter igen.

Jag kan bara hoppas att folk inte går på det, men med den här mediala kraften och makten är en sådan förhoppning ganska meningslös. Oy Vey.

Inga kommentarer: