artwork: Avi Spivak

Om mig

Mitt foto
ingen renodlad musikblogg längre... livet livet livet livet och delar vi med oss äger alla allt!

torsdag 19 juni 2008

Midsommar i New York

Det vore en underdrift att påstå att det jobbats undan i Jadewalkers fortet idag. Operationerna idag gick svettigt, ihärdigt men lönande till. Vi har nämligen våran debut fest/spelning för vårat hem på Six Stanwick. Midsummer In The Wick kom festen att kallas, lämpligt nog. Ända sedan jag flyttade hit jag jag tänkt på att dra till med maffig Midsommar fest. I morgon blev den äntligen av. Mer om det senare.

Först kort om gårdagen på Motor City, då jag spelade skivor tillsammans med Jonathan Toubin från skivbolaget liksom etablerade festgruppen New York Nighttrain. Gick bra och var skoj, men så fort hans flickvän åkt hem så var det som om DJ båset krympt.. eller jag vet inte. Hursomhelst berättade den 36 åriga stjärn-DJ'n från Texas något oväntat... fast ändå inte. Jag gav rapport på Pub kvällen i måndags och nämnde tanten Helen från Hollywood. Asså du menar groupien? Jonathan berättade att Andy låg med henne den kvällen. Jag ringde manager David och frågade vad fan som pågick(?) Var det alltså så att den 29 åriga Stalkers sångaren snodde sin 53 åriga managerns jämngamla dejt? Jag vek mig dubbel i skratt och han la på. Enligt Jonathan skulle Helen varit mycket kvinna och helt galen. Trodde någon något annat?

Hursomhelst, vaknade tidigt i morses trots att jag också kom hem tidigt i morses efter M.City. En lång dag av arbete låg framför mig och här finns det knappast någon tid att spilla i och med att festen är i morgon. Skrev ner ett gäng "to do" listor och drog sedan till Life Café på Flushing Ave. Käka frukost i lugn och ro och läste en om den Amerikanska grundlagstiftningen. Alltid lika roligt att se folk blickar då man sitter småbakis, i trasiga kläder och kolsvart nyvaket punkrufs och läser en bok av den kalibern samtidigt som man slevar i sig scrambled eggs som om man inte ätit på flera dagar. Dagen följdes av ärenden i affärer. Förlängningsladdar, gitarrsträngar, extra micksladd, gaffatejp m.m. Gick hem och började ringa alla banden och ko-ordinera vem som tar med vad i backline-väg. Kymber jobbade hon också. Gick runt i samtliga lägenheter i huset och berättade om festen så vi kan försäkra oss om att det inte blir några problem. Hon har huvudansvaret för säkerhet och jag för den tekniska biten. Mat och dryck är uppdelat... Hon har hand om amerikaniseringen dvs. öl och grillat medan jag står för den traditionella biten som sill och nubbe. Runt fyra promenerade vi bort till Charly där också Karen satt och degade. Vi hade bandmöte inför sommarens alla gig och events, fotograferingen samt inspelningen i Jon Cummies studio, båda nästa vecka nästa vecka. Repade igenom setet för självförtroendets skull. Runt sju tiden tog jag och Kymber L tåget mot Manhattan. Hon hoppade av i Williamsburg, hade en dejt. Jag åkte vidare till den andra ön för att handla mina råvaror som inte finns i våra kvarter (Bushwick= Puerto Ricaner, Afro Amerikaner och Hassidic Ortodoxa judar, svårt med Aquavit...). Gick till Astor's Wine&Spirit och köpte en flaska O.P som bestämt men kunde inte hålla mig utan fick likväl med en flaska portvin. Promenerade till Whole Foods och köpte sill, små färsk potatis som är svåra att hitta i andra mataffärer. Gräslök till gräddfilen fanns ingenstans så jag köpte något som liknade gräslök men kom ifrån typ Asien eller nått istället. Jonathan ringde och ville att jag skulle komma bort till Knitting Factory där han spelade skivor. Han hade mitt gage från igår. Med tunga bärkassor och rep-sunkig t-shirt passade jag dock på det och åkte hem.

Här avrundas kvällen med ett glas port och Sparks på stereon. Så förväntansfull som jag är på morgondagen går knappt att beskriva. Jag är så pepp att jag kan dö lycklig bara av att jag sett fram emot något såpass mycket som jag ser fram emot det här. Vi, vårat bästa kompisband liksom mitt absoluta favoritband The Rats. Ett helt nytt band vi aldrig sett och inte känner Magnet City Kids (alltid lika roligt i den incestuösa staden NYC) samt legendariska The Homosexuals. Alla spelandes på vårat hustak. God mat, god dryck och en massa skönt folk. Välbehövligt plåster på såren efter EM fiaskot.

Trevlig midsommar på er.

Inga kommentarer: