artwork: Avi Spivak

Om mig

Mitt foto
ingen renodlad musikblogg längre... livet livet livet livet och delar vi med oss äger alla allt!

onsdag 16 april 2008

frågeställning

Stackars New York City. Det är inte lätt att leva upp till musikhistorien den här staden vilar på. New York vill, som alla andra stora metropoler vara först med det nya, slänga ut det gamla men samtidigt behålla ytan av det som folk gillar med staden.

Till exempel: CB's. 'Nuff said om detta egentligen, och vad CB's hade utvecklats till mot slutet gör det sig nog bättre att stället stängde ner. Men inte ska JC rockare från Europa behöva ta foton på en igenbommad dörr. Därav CBGB Store på St Mark's Place. Jag har aldrig varit inne i souvenier-butiken men jag har gått förbi många gånger - jag gör mitt bästa att ta omvägar runt St Marks mellan 2:a och 3:e men ibland går man till Rockit Scientist eller Trash och ja, då lär man passera CB's affären. Kort sagt, gå inte dit.

En annan sak jag funderat på är skivaffär utbytet New York - Tyskland i mellan. Crypt Records och Wowsville är båda lokaliserade på tysk mark. Tim flyttade förvisso tillbaks hit och öppnade upp en Crypt affär i Bushwick, Brooklyn (knappt 20 min promenad från kvarten - praktiskt för både mig och Tim). Tyskland har fortfarande sin Crypt kvar, nu vid sidan av grymma Wowsville som förr låg på.... just det, St Marks Place. 1-0 till Tyskland. Förövrigt är Berlin en stad old school New York somantiker ofta drömmer om. Berlin ska uppenbarligen vara mer New York än vad New York idag är.

Vilka slutsatser kan vi då dra från det här? Tja, jag vette fan - men jag hoppades få reda på det och skriva om mina resultat i den här blogen. So, stay tuned.

Inga kommentarer: